Waar was ik toen..? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu Waar was ik toen..? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Tineke Kalis - WaarBenJij.nu

Waar was ik toen..?

Door: Tineke

Blijf op de hoogte en volg Tineke

30 Maart 1985 | Nederland, Amsterdam

Het is vroeg in de ochtend. Half dromend, mijn ogen nog dicht, bedacht ik een plan in bed. Waarom niet een reis die 26 jaar geleden gemaakt is alsnog een internet dagboek geven? Ik zag het beduimelde geschreven dagboekje voor me, een enkele foto, ingesproken bandjes. Mijn leven was nog niet gedigitaliseerd. Van mobiele telefoon was nog geen sprake. Ik had nog geen computer. Wel was ik flink in de weer met het onderweg inspreken van cassettebandjes. Soms stuurde ik ze op naar het thuisfront. Voor iemands verjaardag of voor het leuk. Gewoon in een doosje, per post. Ik deed alles op de motor en vulde mijn tanktas met de zwaarste gereedschappen en de bandjes, ook niet echt licht als je er veel van hebt. Ik luisterde muziek op mijn walkman.
Als ik uiteindelijk mijn ogen opendoe schijnt de zon pal in mijn gezicht. Hij is net achter de huizen vandaan gekomen en je ziet dat hij daarnet nog knalrood geweest moet zijn. Heb ik gedroomd? Portugal 1985? Spanje 1986? Spanje 1987? Ik zie in gedachten de plank in de kast voor me, vol met dozen dia’s van vakanties. Dat zou me zeker kunnen helpen met uitzoeken wat-en-waar. Ik ben klaarwakker. Sta veel te vroeg op (half acht) en loop naar die kast. Geen dia’s van Portugal 1985. Had ik geen camera? Raar..
Het is jaren “mijn mooiste reis ooit” geweest.

Ik had nauwelijks een half jaar mijn motorrijbewijs. Ik zou achter een vriendinnetje aanrijden naar Portugal. Zij met de auto, ik met de motor. Maar zij haakte af. Ik niet.
Op 1 april 1985 – het was geen grap - stapte ik op een zogenaamde “een-pitter”, een BMW.- type R26. Een antieke motor uit 1958 met slechts 250 cc cylinderinhoud. Voorop een dikke hoge tanktas en achterop twee leren tassen. Er dwars overheen nog eens een weekendtas. Een dom Willempje-helmpje op mijn kop. Een integraalhelm stond niet. En een loodzwaar ouderwets lederen jack dat of te koud of te warm was..

Het was koud en nat toen ik op 1 april 1985 vertrok. En het stormde. Om een beetje vooruit te komen moest ik plat op de tanktas gaan liggen. Dan haalde ik de 80 km per uur wel... dacht ik... Ik heb die avond zowaar België gehaald. Het voelde alsof ik er al een wereldreis op had zitten..


De verslagen die nu volgen probeer ik zo ongecensureerd mogelijk weer te geven, zoals ik ze onderweg in 1985 in mijn boekje opgeschreven heb.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tineke

Brrroemmm! Brrroemmm! Brrroemmm!

Actief sinds 24 Feb. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 7446

Voorgaande reizen:

01 April 1985 - 05 December 1985

Brrroemmm! Brrroemm! naar Portugal

Landen bezocht: